8 tecken på att du inte är redo för en hund

Ja, hundar är bedårande och fantastiska och ger dig den mest översvallande, dagliga välkomstfesten någonsin. Men det finns många saker du bör tänka på innan du skaffar en hund.

Det finns så många goda skäl att säga ja till att skaffa en hund. Men det finns lika många skäl att säga nej – eller kanske inte ännu – till att skaffa en hundkompis. Här är åtta tecken på att du (ännu) inte är redo för en hund.

En hund är ett 15-årigt åtagande

När du tar på dig ansvaret för en hund säger du ja till hundens hela liv. Var kommer du att befinna dig om 15 år? Hur kommer ditt liv att se ut då jämfört med nu? Och viktigast av allt, är du redo att ta med din hund på den resan?

Dina planer är oförutsägbara

Arbetar du långa dagar? Är du ute sent? Hundar tar tid, och få klarar av att vara ensamma 8 timmar om dagen. Kostnaden för hunddagis eller besväret med att komma hem på lunchrasten är ytterligare något du måste åta dig.

Det är en investering

Även en gratis valp från kvarteret kostar pengar. Hundar kostar mellan 100 och 200 dollar i månaden. Om du inte har det ekonomiska utrymmet ska du inte göra det.

Reseplaner

Om du ofta reser någonstans där hundar inte är välkomna måste du lämna in din hund på pensionat eller anlita en hundvakt. Och även om du har turen att ha en fantastiskt bra lösning för din hund när du är borta är det inte samma sak för den som att vara hemma med dig.

Ingen fast adress

Om du flyttar ofta eller om du räknar med att behöva flytta flera gånger under de närmaste åren (om du ska börja på en ny utbildning eller får ett nytt jobb någon annanstans) är det kanske inte rätt tidpunkt för en hund. Det kan vara svårt att hitta husdjursvänligt boende, och det är en av de vanligaste orsakerna till att människor lämnar bort sina husdjur.

Stora livsförändringar

Om du kan förutse stora förändringar i ditt liv inom en snar framtid (barn, flytt, giftermål) bör du kanske bromsa. Att skaffa en hund är en stor livsförändring i sig själv. Att vänta med att skaffa hund när livet lugnar ner sig lite är förmodligen en bra idé.

Ditt barn vill verkligen ha en hund

Är din familj (eller du själv) verkligen redo att ta hand om en hund, även om barnen vill ha en? Dessa förtjusande små pälsbollar ställer också till det. Det kan vara t.ex. saker som går sönder i hemmet och sönderrivna uppstoppade leksaker. Dessutom är hundar morgonpigga. Valpar sover inte hela natten. Och hundar i alla åldrar behöver röra på sig varje dag. Hundar kräver mycket motion och måste åtminstone gå ut och kissa flera gånger om dagen. Om du inte har en inhägnad trädgård som gör att du bara kan öppna dörren för att släppa ut hunden, måste du också åta dig att se till att hunden får ordentligt med motion.

I nödsituationer

Om något händer dig, vilken reservplan har du då för ditt husdjur? Vem går ut med hunden om du bryter benet? Även mindre dramatiska händelser som en förändring i ditt arbetsschema eller en trafikstockning kan kräva att du behöver få hjälp med att ta hand om din hund av någon du litar på. Det är viktigt att ha en person som du litar på tillgänglig för oväntade och ofta förekommande nödsituationer.

Det kan vara bra att göra en lista över för- och nackdelar för att hjälpa till att fatta beslutet. I allmänhet handlar hundägande om att vara ansvarsfull och ge hunden den vård och tid den behöver. Du behöver vara säker på att du kan ge din hund allt den behöver. Det är lätt att förstå alla som älskar hundar men inte har möjlighet att själv skaffa en. Och det finns andra sätt att hänge sig åt sin kärlek till hundar: Djurhem är i desperat behov av volontärer och det kan vara ett bra sätt att få en hundfix utan att binda upp sig.