Är borax giftigt för hundar och katter?

Denna populära rengöringsingrediens är ett bra exempel på varför ”naturlig” inte nödvändigtvis betyder ”säker”.

Förbereder du för vårstädningen? Oavsett om du städar ditt hem eller din trädgård har du kanske hört mycket gott om borax.

Borax är ett naturligt mineral som vanligtvis är ett vitt pulver och används i rengöringsmedel, hushållsprodukter och insektsmedel.

Detta leder oss till de avgörande frågorna: Är borax giftigt för hundar och katter? Eller kan vi rengöra med denna naturliga ingrediens utan att bekymra oss?

Tyvärr är borax faktiskt giftigt för både hundar och katter. Även om borax anses vara naturligt kan det orsaka skadliga bieffekter hos husdjur och människor.

Är borax skadligt för hundar och katter?

Borax är en produkt som kommer till användning när du vill få ditt hem skinande rent och din trädgård att se bra ut.

Några vanliga produkter där borax används som ingrediens är:

• Rengöringsmedel för toalettstolar
  • Tvättmedel
  • Bekämpningsmedel
  • Allrengöringsmedel
  • Färg

Med tanke på dess användningsområden kan man undra hur skadligt borax egentligen är för din hund- och kattvän.

Borax är inte särskilt farlig för husdjur. Vid intag kan kräkningar uppstå. Detta kan vara allvarligare för mindre husdjur.

Även om borax bara är lätt giftigt för husdjur är det alltid bättre att vara på den säkra sidan när det gäller ditt husdjurs hälsa. Så oavsett om du använder borax för rengöring eller för rekreation är det viktigt att veta hur det kan påverka din hund och katt… och dig!

Våra dyrbara husdjur har starkare sinnen och känslighet än vi människor, vilket är anledningen till att även vissa blommor och eteriska oljor kan vara giftiga för våra fyrbenta vänner, särskilt katter.

Om din hund eller katt kommer i kontakt med borax kan de få symtom som:

• Gastrointestinala störningar (t.ex. kräkningar, diarré, buksmärta)
  • Slöhet
  • Dreglande
  • Irritation i andningsorganen
  • Irritation i ögonen
  • Hudirritation (t.ex. rodnad)
  • Överdriven törst
  • Blod i urinen
  • I allvarliga fall av förgiftning kan borax orsaka njurskador, kramper och dödsfall

När det gäller människor uppger CDC att borax kan orsaka irritation i ögon, hud och övre luftvägarna och orsaka hudinflammation, näsblod, hosta och andningssvårigheter vid kontakt. Om borax intas kan det också orsaka illamående, buksmärtor och diarré.

Med tanke på dess biverkningar kan det vara bäst att undvika borax och hitta ett säkert alternativ – särskilt om du har husdjur och barn.

Hur mycket borax är giftigt för hundar och katter?

Om produkten intas kan det leda till magbesvär och självdekontaminering genom kräkning.

Det är osannolikt att en hund eller katt skulle kunna få i sig den dödliga dosen på 974 mg/kg, eller nästan ett gram borax per kilo kroppsvikt.

När det gäller människor kan fem till tio gram (dvs. ungefär en tesked) vara dödligt för barn och tio till tjugofem gram för vuxna.

Är borax som behandling mot loppor säkert för hundar och katter?

Har loppor orsakat förödelse på ditt husdjur och i ditt hem? Om så är fallet har du kanske läst om att borax är en lösning för att eliminera dessa irriterande skadedjur genom att använda det på mattor och möbler.

Men hur säkert är det egentligen?

Så länge katten eller hunden inte direkt intar medlet förväntas inga symtom uppstå. Om djuret slickat på medlet kan det finnas en möjlighet till lindriga symtom.

Med rätt försiktighetsåtgärder kan du hålla dina husdjur borta från ett rum medan du applicerar boraxpulver på mattor och möbler och se till att det är säkert genom att städa upp ordentligt efteråt. Om det inte är ett lämpligt alternativ kan det vara värt att överväga andra alternativ. (Dessutom: applicera aldrig borax direkt på ditt husdjur som loppbehandling!)

Säkrare alternativ till behandling och förebyggande åtgärder mot loppor är bland annat:

• Bada ditt husdjur och använd en loppkam för att avlägsna loppor.
  • Behandla ditt hem genom att dammsuga ofta och tvätta djurens filtar.
  • Ge en loppmedicinering som är särskilt avsedd för din hund eller katt, t.ex. lösning mot loppor, oral medicinering, sprej, schampo osv.
  • Använd loppskydd året runt för att hålla ditt husdjur (och ditt hem) fritt från loppor.

Det är aldrig roligt att behandla ditt husdjur och ditt hem mot loppor, men det är möjligt!

Vad ska du göra om ditt husdjur slickade på eller åt borax?

Upptäckte du att din nyfikna hund eller katt slickat på borax? Kontrollera om du kan avgöra hur mycket som intagits och skölj sedan djurets mun. Skölj alla andra områden, till exempel huden eller nära ögonen, för att förhindra ytterligare irritation.

Behandling behövs vanligtvis inte om djuret inte får långvariga kräkningar. Om en mycket stor mängd har intagits och djuret inte redan kräks bör en veterinär konsulteras.

När det gäller giftiga rengöringsmedel som borax rekommenderar vi att du placerar produkten i ett avgränsat område som är utom räckhåll för dina husdjur och barn eller att du hittar djurvänliga alternativ. På så sätt kan du hålla dina husdjur säkra och ditt hem rent.