Studie: Hundar är i samklang med sina familjer, även med barn

Du visste redan att din hund är den perfekta följeslagaren – nu finns det ny forskning som stöder det.

Din hund och ditt barn är oskiljaktiga. De springer och spelar boll utomhus, de myser i soffan och vid middagen sitter din hund fastklistrad vid ditt barns sida. Ibland verkar det till och med som om de rör sig unisont. Det är inte som du inbillar dig, säger en ny studie från Oregon State University.

Forskarna observerade 30 barn som en i taget gick med familjens hund okopplad i en tom lagerlokal. Barnen följde tejpade linjer på golvet, men ibland stannade de upp, vände sig om och ändrade riktning. Det häftiga var att hundarna följde barnens rörelser i 60 procent av fallen. När deras barn gick eller stannade, gjorde hunden det vanligtvis också.

Den här studien visar att hundar är mycket uppmärksamma på de barn de lever med. De är lyhörda för dem och beter sig i många fall synkroniserat med dem, vilket är ett tecken på positiv samhörighet och en grund för att bygga starka band.

Denna rörelseimitation stöder något som vi alla ändå visste – kärleken mellan barn och deras hundar är verklig. Och en nära relation med en fyrbent vän kan vara otroligt gynnsam för barn. En genomgång av flera studier visade att om man växer upp med en hund kan detta lindra ensamhet och öka självkänslan, bland andra potentiella fördelar för den känslomässiga hälsan. För att inte tala om att det är ett bra sätt att uppmuntra barnen att röra på sig mer genom att leka, springa och promenera med sina hundar.

Att ge ditt barn extra ansvar för familjens hund kan också stärka deras relation. Forskarna märkte att när samma studie gjordes med vuxna, följde hundarna sina ägares kroppsrörelser i mer än 80 procent av fallen. En teori om varför procentsatsen är högre för vuxna än för barn kan vara att hundar förstår kroppsspråket bättre hos dem de tillbringar mest tid med. (Varför din hund inte låter dig ha något privatliv är ett helt annat ämne!)

För att främja bandet mellan ditt barn och din hund kan du låta barnet ta ansvar för fler uppgifter som rör hunden, till exempel att mata den och gå ut på promenader. Barn kan också hjälpa till att lära hunden saker. Ett roligt sätt att börja är att låta ditt barn lära hunden enkla trick. Det vi ser är att barn är mycket kapabla att träna hundar och att hundarna är uppmärksamma på barnen och kan lära sig av dem.

Har du ingen hund ännu? Kanske är det dags att ge efter för ditt barns ständiga tjat om en valp nu. Vetenskapen visar trots allt att hundar verkligen är bra för barn, särskilt om du väljer en barnvänlig ras.