Vad är omvänd nysning hos hundar egentligen?

Omvänd nysning hos hundar verkar mycket mer skrämmande än vad det är. Så här gör du om din hund gör det där konstigt tutande ljudet.

Omvänd nysning, ibland även kallad bakåtvänd nysning, låter och ser ofta mycket läskigare ut än vad det är. Första gången du hör din hund genomgå ett av dessa tutande anfall är det inte ovanligt att få lite panik. Den goda nyheten är dock att omvänd nysning är ett ofarligt fenomen som inte skiljer sig från vanlig nysning. Oavsett om din hund har upplevt en omvänd nysning eller inte, är det bra att veta vad du ska se upp för. Här tar vi en titt på exakt vad fenomenet är, hur du kan lindra obehaget för din hund, samt när du bör vara orolig.

Vad är omvänd nysning hos hundar?

Precis som namnet antyder är omvänd nysning motsatsen till vanlig nysning. En omvänd nysning är en vanlig nysning fast baklänges – den inträffar när hunden andas in. Vanligtvis händer detta när hundens mjuka gom, som ligger ovanför munhålan, blir irriterad. När hunden nyser omvänt sträcker hunden ut nacken och får spasmer i halsen, vilket ger upphov till ett tutande, kväljande ljud. Dessa episoder varar vanligtvis inte längre än tio sekunder. Detta tillstånd är ganska vanligt hos alla hundar, men det förekommer oftast hos mindre hundar.

Orsaker till omvänd nysning hos hundar

Enligt uppgift kan alla vanliga irriterande ämnen orsaka en omvänd nysning. De vanligaste irriterande ämnena är pollen, damm och starka dofter som parfym eller kemikalier. Andra orsaker kan vara att snabbt drickande av kallt vatten, eller överspändhet.

Överlag tenderar brakycefala hundar att vara mer benägna till omvänd nysning. Hundar som drabbas har sannolikt även flera episoder under hela livet.

Är det skadligt?

Vanligtvis är omvänd nysning hos hundar inte alls skadligt! Även om det för en djurägare kan verka otroligt skrämmande, särskilt när det upplevs första gången, mår hundar oftast helt bra före och efter en episod.

Ibland kan omvänd nysning vara ett problem hos hundar med underliggande medicinska tillstånd, t.ex. hjärtsjukdomar. Ibland förväxlas omvänd nysning med en luftrörskollaps, som är ett mycket allvarligare tillstånd och kännetecknas av ett högt, tjutande ljud. Omvänt nysande, däremot, brukar låta mer som en kväljning eller ett tystare tutande.

Behandling för omvänd nysning

Oftast går behandlingen av omvänd nysning ut på att minska obehaget genom att försöka stoppa episoden. En del ägare stryker försiktigt hundens hals, täcker näsan i några sekunder eller blåser lätt i ansiktet. Allt detta uppmuntrar din hund att svälja, vilket kan stoppa den omvända nysningen.

Oftast behövs ingen medicinering för att behandla omvänd nysning, men vissa veterinärer kan rekommendera antihistaminer om de anser att problemet är allvarligt, kroniskt och allergirelaterat. Om episoderna med omvänd nysning blir vanligare bör du ta din hund till veterinären för att undersöka om det finns allvarligare problem. Det kan handla om ett främmande föremål i näsan, kvalster eller en utsträckt gom, vilket behandlas kirurgiskt.

Förebyggande av omvänd nysning hos hundar

Du kan hjälpa till att förebygga episoder av omvänd nysning genom att begränsa tillgången till särskilt dammiga områden, t.ex. rum under byggnation. Du kan också begränsa tiden utomhus under högsäsong för allergier. Du kan också minska användningen av starkt parfymerade produkter i hemmet. Om det behövs kan din veterinär även rekommendera och skriva ut vissa mediciner för att minska frekvensen av dessa episoder.