Varför rullar sig hundar i saker som stinker?

Vare sig det är nyklippt gräs eller en soltorkad död ekorre älskar hundar att vältra sig i olika dofter.

Finns det något bättre än att släppa ut hunden för att kissa vid midnatt och sedan upptäcka när den kommer in genom dörren att den har rullat runt i en hög med bajs (jag pratar naturligtvis inte om min egen hund… blink, blink). Om du lever med en påhittig hund lär du dig ganska snabbt att dynga inte är det värsta som din hund kan få för sig att använda som pälsparfym.

Så vad är det som ligger bakom detta illaluktande beteende? Forskare, hundtränare, beteendevetare och hundägare är fortfarande förbryllade över varför hundar prompt vill rulla runt i olika stinkande, slemmiga och allmänt äckliga substanser, men detta beteende är troligen djupt kodat i hundarnas DNA.

3 anledningar till att hundar rullar sig i illaluktande saker

Det är mentalt stimulerande

Hundar ser världen med hjälp av sin nos och nya dofter är otroligt lockande och intressant för dem. Att sniffa och lukta är faktiskt deras absolut största intresse. Ett sätt för dem att verkligen lukta ordentligt på något är att rulla sig i det och bära med sig doften i pälsen så de kan andas in den så länge de vill eller tills någon ger dem ett bad.

Det är en instinkt

En av de mest populära teorierna om detta beteende är att hundar rullar sig i nya dofter för att dölja sin egen doft från eventuella konkurrenter och potentiella byten. När avlägsna släktingar till hundar gick på jakt skulle deras byten inte känna igen dem som fiender på lukten, vilket underlättade för hundens förfäder att smyga närmare (som en form av kamouflage).

Det är ett sätt att dela information

Senaste luktnytt! Det finns döda maskar i grannens trädgård! Många hundbeteendeexperter tror att hundar rullar i olika luktande substanser för att kommunicera med andra hundar, nära och långt borta, att de har upptäckt något fantastiskt. Ett slags sociala medier för hundar, så att säga. Det kan bidra till att hunden blir extra poppis i grannskapet den dagen, lite som ett skolbarn som bär nya skor av trendigaste modellen (är det fortfarande sneakers som är hetast? Lol).

Vanliga saker som hundar gillar att rulla i

Som tur är luktar inte allt som din hund rullar runt i lika illa. Men det mesta stinker.

Gräs

Nyklippt gräs kan vara hundens favorit bland grönskande dofter, men det verkar som om alla typer av gräs som doftar mycket är bra. Gräsmattor är fulla av intressanta dofter för din vovve eftersom sådana ofta trafikeras av familjen, grannbarn, lokala djur och andra hundar.

Döda saker

Japp. Det värsta som din hund kan frottera sig med är kanske allt som är dött och ruttnande. Naturligtvis, och inte alls överraskande, avger saker som har gått hädan en markant lukt, särskilt när de blir ett med jorden eller har gräddats i solen ett tag (blä). Så det är inte så konstigt att din doftsamlare älskar att gnugga in så spännande lukter i sin päls.

Bajs

Ja, just det. Avföring. Ofta slemmig, kladdig och mer illaluktande än någon soptunna i världen. Varför inte dyka in på en gång, hundar? Det som vi tycker är äckligt är sällan eller aldrig äckligt för våra hundar, och bajs är inget undantag. Eftersom den kommer direkt från en annan levande varelses kropp har den en unik doft och är lätt tillgänglig, vilket gör att den ofta är ett riktigt fynd för våra doftsamlande vänner. Ett perfekt sätt att förstå en annan varelse inifrån och ut (vet jag tyvärr av erfarenhet).

Smuts

En annan delikatess som finns lite överallt är smuts och lera. Jord innehåller alla möjliga slags intressanta material, från rester av ruttna djur och döda löv till små mikroorganismer och matrester från någons picknick. Läckert!

Favoritleksaker

Det kan hända att din hund tuggar på en leksak och sedan genast rullar sig över den, vilket kan ge upphov till enerverande pipljud. Deras leksaker kan lukta bekant och inge en trygg och lugnande känsla, särskilt om det är en gammal favorit som ännu ingen har beslagtagit. Det kan också vara en ny leksak som du precis har köpt till hunden i present. Då vill de gärna försäkra sig om att den bär deras lukt innan någon annan hund (som till exempel den andra hunden i huset) kommer och vill låna den.

Sammanfattning

Oftast finns inget skäl till oro om din hund rullar sig i något skumt, även om den kan behöva ett bad efteråt. Men om din hund verkar rulla sig tvångsmässigt eller ständigt luktar illa är det dags att boka tid hos din betrodda veterinär för att utesluta eventuella hälsoproblem.