Kan hundar äta lök? Hur giftiga grönsaker kan göra din hund sjuk

Hundar kan äta lök i små mängder, men det betyder inte att de borde göra det. Det är faktiskt bäst att alltid hålla de här grönsakerna borta från hunden.

Det beror på att lök, när de äter för mycket av dem, kan göra hundarna otroligt sjuka.

Det finns alltid en punkt där mängden blir ett problem.

Symptomen kan till och med vara livshotande. Se därför till att hålla dem borta från dina hundar om de är mattjuvar. De vill inte sluta som i det här fallet: en labrador retriever som åt vitlök och ”en hel del lök” som ägaren skulle använda för att göra salsa. Den stackars valpen blev otroligt sjuk och det tog lång tid innan den återhämtade sig.

Varför lök är dåligt för hundar

Enkelt uttryckt innehåller lök svavelhaltiga oxider. De är farliga eftersom de förstör hundarnas röda blodkroppar som kroppen behöver för att leverera syre till organen.

Den röda blodkroppen förstörs. I själva verket spricker den, och när hundar får i sig giftiga mängder lök och vitlök orsakar det livshotande anemi eftersom de inte har tillräckligt med röda blodkroppar för att transportera det syre de behöver.

Dessutom är de förmodligen tillräckligt obekanta för din hunds matsmältningssystem för att orsaka kräkningar och diarré.

Kan hundar äta kokt lök?

Nej. Låt inte din hund äta något som innehåller lök. Att koka eller frystorka lök gör den inte mindre giftig. Samma sak gäller för lökpulver, som faktiskt kan vara sämre eftersom det inte innehåller något vatten och därför är mer koncentrerat.

Om din hund bara äter en liten mängd lök, kokt eller inte, kan det vara okej. Generellt sett klarar sig hundar som konsumerar mindre än 15 gram per kilo kroppsvikt bra. Därför kan stora hundar komma undan med att äta lök medan veterinärer är mer oroade över att små hundar äter lite grann.

Vi oroar oss alltid mer för mindre hundar eftersom de har en liten kroppsstorlek.

Symptom på lökförgiftning hos hundar

Dessa kan vara över flera dagar, så du bör noga övervaka din hund om du vet att den har ätit lök. Här är några av symptomen:

• Kräkningar
  • Diarré
  • Slöhet
  • Träningsintolerans
  • Blekt tandkött (hundars tandkött ska vara rosa, inte ljusrosa eller rentav vitt)

De tre sista symptomen kan vara tecken på anemi – att hundens organ inte får tillräckligt med syre. Det är dags att ringa veterinären, men du bör göra det så snart du vet att din hund har ätit lök.

Min hund åt lök. Vad ska jag göra?

Ring din veterinär. De kommer först att ställa allmänna frågor om din hund – storlek, ras, underliggande medicinska tillstånd. Om du kan göra det på ett säkert sätt kan de rekommendera dig att framkalla kräkningar.

Om vi antar att de kräks upp det mesta av löken har vi förmodligen inte mycket att oroa oss för.

Alla hundar bör dock inte kräkas hemma. Brakycefala/kortnosiga hundar kan ibland andas in uppstötningar, och det är naturligtvis inte riskfritt. En veterinär kan på ett säkert sätt få dem att kräkas upp löken.

Efter kräkningarna, kan veterinären också skriva ut aktivt kol som kan binda sig till löken i hundens mage och förhindra att giftet sprids i kroppen. Därefter bör veterinären kontrollera antalet röda blodkroppar för att se till att cellerna inte är onormala.

Om de är skadade krävs mer behandling. Det kan omfatta ett normalt dropp, ett dropp med socker och annan grundläggande stödjande behandling, som att se till att hunden får tillräckligt med antioxidanter.

Den goda nyheten är att om du upptäcker det tidigt och agerar snabbt har de allra flesta av dessa djur en utmärkt prognos.

Säkra grönsaker för din hund

Goda nyheter! Om du och din hund är hälsosamma finns det gott om grönsaker som du kan dela med din hund. Här är våra favoriter:

• Morötter
  • Broccoli
  • Sparris
  • Zucchini
  • Selleri
  • Sötpotatis (kokt, okryddad)
  • Gröna bönor
  • Gurka