Kan hundar känna att människor är gravida?

När jag fick reda på att jag väntade min dotter berättade jag det först för min man, och sedan naturligtvis för vår andra familjemedlem, vår hund Charli. Charli kommer att bli storasyster i vår, och i takt med att min mage växer funderar jag på om hon kan känna av att jag är gravid. Kan hon höra sin mänskliga lillasysters hjärtslag? Luktar jag annorlunda? Är hon orolig för alla tupplurar jag tar nu? Eller mina konstiga matrutiner?

Våra djur blir snabbt en integrerad del av vår vardag och våra hjärtan, så det är normalt att fundera på hur de tolkar oss. Vi har talat med veterinärer för att ta reda på hur hundar reagerar när deras ägare är gravida och vad deras reaktioner innebär.

Kan hundar känna av när människor är gravida?

Det finns inga studier om huruvida hundar kan upptäcka graviditet hos människor, men anekdotiska bevis tyder på att det är mycket möjligt. Detta beror främst på hundens medfödda animaliska egenskaper. En hund kan lukta mellan 1 000 och 10 000 gånger bättre än en människa.

Tack vare detta skarpa sinne kan hundar upptäcka droger, bomber och olika sjukdomar. Men de måste tränas för att kunna tolka och reagera på de olika lukterna.

Så hur hänger det ihop med graviditeten? När en kvinna väntar barn förändras hennes hormoner dramatiskt. Framför allt producerar kroppen humant koriongonadotropin (hCG), som bara finns under graviditet. Dessutom ökar nivåerna av östrogen, progesteron och oxytocin, och hundar kan känna av dessa förändringar hos sin ägare. Men utan träning för att känna till betydelsen är det stor chans att de inte förstår vad hormonförändringarna innebär.

Hundar gillar rutiner, så det är också troligt att de kommer att lägga märke till om du springer till toaletten stup i kvarten eller ständigt slumrar till i soffan. Dessutom har de koll på ditt humör, så om du gråter över reklamfilmer kommer de förmodligen att känna av att något är annorlunda.

Hur tidigt kan en hund känna av en graviditet?

Eftersom det inte finns några riktiga studier om graviditet och hundar är det svårt att veta exakt när din fyrbenta kompis kan märka en skillnad. Det skulle dock kunna vara så att de vet att något är på gång redan innan du kan se ett positivt graviditetstest. Det finns ingen exakt tidpunkt då hundar har visat sig uppfatta hormonrelaterade förändringar knutna till graviditet hos människor. Det finns dock betydande hormonella förändringar som börjar redan den andra veckan efter befruktningen.

Det finns anekdotiska rapporter om ägare som märker att hundens beteende förändras innan ägarna själva känner till att de är gravida. När graviditeten fortskrider kan hormoner som progesteron, prolaktin och relaxin skapa fysiska förändringar och orsaka subtila dofter som en hund lätt kan uppfatta.

Kommer din hunds beteende att förändras när du eller din partner är gravid?

Om du är uppmärksam på din hund under graviditeten kan du märka subtila förändringar i dess beteende. Även om vi naturligtvis inte kan tillskriva allt detta till graviditeten, är det ändå fint att tänka på att hunden redan känner av sitt blivande syskon. Här beskriver veterinärer hur din hunds beteende kan förändras under graviditeten.

De kan bli mer klängiga till den gravida ägaren

Har din hund varit limmad vid din sida sedan början av graviditeten? Det finns en förklaring. Eftersom hundar känner av både fysiska och psykiska tillstånd hos sin ägare så kan de även känna att den gravida behöver mer närhet och stöd.

De kan bli mer beskyddande gentemot den gravida ägaren

Vare sig det är på grund av hormoner eller förändringar i hur den gravida personen fysiskt hanterar sin växande kropp, så kan hundar utveckla ett mer beskyddande beteende.

Med en växande bebis i sig är många kvinnor mer benägna att skydda sin mage och lägger händerna på magen oftare. Vissa hundar märker detta och vet i sin tur att det finns något som är värt att skydda där inne.

De kan bli mer nyfikna

Även om katter vanligtvis är kända för sin nyfikenhet kan hundar vara precis lika nyfikna. Faktum är att när nya saker kommer in i ditt hem till barnet så som möbler, en barnvagn, en spjälsäng eller nya kläder så kan din hund vara ivrig att få undersöka allt. Det är en bra idé att låta din hund bekanta sig med alla de nya sakerna, inklusive de ljud som en bebis gör samt de nya dofterna. Du kanske till och med vill skaffa en docka för att vänja hunden vid vad som komma skall.

De kan bli irriterade eller oroliga

Hundar gillar sitt dagliga schema, precis som människor tenderar att göra. De njuter av morgonens toalettbesök, promenad och frukost. De ser fram emot att leka apport på eftermiddagen. Så när din graviditet ställer till med stora förändringar kan det förvirra och irritera dem. Det rekommenderas att du behåller hundens rutiner oförändrade. Ge dem gärna lite extra uppmärksamhet eftersom de också kan känna lite oro.

Det är många som inte inser vilken effekt stress har på våra hundar. Det bästa sättet att lindra stressen är att hålla din hund motiverad under graviditeten. Ge dem gott om tid att anpassa sig till alla nya förändringar. Om du gör förändringarna roliga och faktiskt ökar hundens mentala stimulans vid den här tidpunken kan du undvika många framtida orosmoment.

De kan vara mer kärleksfulla

Om din hund är mer gosig än någonsin kan det bero på att den visar dig den ömhet som hunden tror att du behöver under graviditeten.