Fyra säkerhetstips att tänka på när det gäller hundar och bebisar

Tillsyn är allt!

Det finns inget bättre än att se småttingarna du älskar bli förälskade i varandra också. Allteftersom din hund och ditt barn lär känna varandra kommer dessa säkerhetstips att hålla båda trygga och vårda deras relation, vilket skapar ett älskvärt och varaktigt band.

Ordna barnets barnkammare så snart du kan

Genom att inrätta barnkammaren så tidigt som möjligt ger du hunden tid att anpassa sig och utforska detta nya rum i huset. Medan du är i barnkammaren kan du låtsas att du tar hand om ett barn, exempelvis genom att prata med det, spela upp ”gråtande” ljud via en ljudmaskin och så vidare. Genom att öva bör din hund acceptera arrangemanget samt att du går in och ut ur barnkammaren långt innan barnet kommer hem.

Under den här tiden bör du också introducera din hund till barnets saker och sätta gränser för dem. Om du tänker ha en babygrind för att hindra hunden från att komma in i barnkammaren bör du börja lära hunden att rummet är förbjudet några månader innan barnet anländer.

Undvik att låta hunden vara nära barnets ansikte

När det är dags att officiellt presentera din hund och ditt barn för varandra behöver din hund under de första veckorna av samspelet inte nosa på barnet för att introduceras. Undvik huvudet/ansiktet när du låter ett husdjur nosa. Låt ditt husdjur nosa på foten i stället. Om de vid någon tidpunkt vill lämna situationen så låt dem göra det. Ingen hund ska tvingas vara med barnet.

Lämna aldrig hunden och barnet ensamma tillsammans

Även om det skulle vara fantastiskt om din hund var en extra ”skötare” för ditt lilla barn, tar det tid att bygga upp relationen. Din hund och ditt barn kommer att bli bästa vänner en dag, men det kan ta lite tid innan de vänjer sig vid varandra.

Din hund kommer till exempel inte att förstå hur försiktig den behöver vara mot ditt barn, och ditt barn kommer inte att veta viktiga saker som ”tugga inte på hundens öron”. Därför bör du alltid övervaka din hund och ditt barn när de är tillsammans, så att du kan hjälpa dem att lära sig att vara goda vänner.

Ge din hund tid och uppmärksamhet

Ett barn förändrar allt – och ditt schema måste anpassas till det nyfödda barnets behov. Trots det behöver din hund fortfarande sin dagliga kvalitetstid genom promenader, träning och lek. Det är mycket viktigt att hålla sig till deras schema så mycket som möjligt för att minska stress och beteendeproblem.

Det är också viktigt att vara uppmärksam på om din hund visar tecken på sjukdom, till exempel minskad aptit, diarré, om den gömmer sig, kissar eller bajsar i huset, eller om hunden slickar sig överdrivet mycket. Om du märker något av detta bör du genast ta med dem till din veterinär för att avgöra om det är en sjukdom eller ett tecken på stress på grund av deras förändrade livsmiljö.