Husdjursetikett: Kan jag förbjuda främmande hundar att kissa och bajsa på min gård?

Välkommen till den första delen av husdjursetikett, ett återkommande inslag där Hundskolan undersöker verkliga exempel på husdjursartighet, anständighet, protokoll och diverse klavertramp.

Med jämna mellanrum kommer våra experter på husdjursetikett att svara på dina mest angelägna frågor från den verkliga världen: Är det någonsin okej att lämna kvar min hunds bajs? Vilket är det artigaste sättet att inkludera mitt husdjur i mitt bröllop? Vem är ansvarig för veterinärräkningen i nödsituationer?

Vi gör vårt bästa för att diagnostisera situationen och ger sedan vår slutsats, som naturligtvis är slutgiltigt och helt bindande. (Jag skojar bara. Gör vad du vill så länge du är snäll och artig mot både människor och djur.)

Har du ett problem som du vill att husdjursetikett ska ta hänsyn till? Skicka ett e-postmeddelande till oss, så kanske vi kan ta med din situation i framtiden. Låt oss börja.

Föreställ dig följande scenario

Vår fallstudie i dag kommer från en Reddit-användare som frågar, om än med andra ord, om hen är en idiot för att hen sätter upp skyltar på sin gård med krav på att hundägare ska se till att deras hundar inte använder gräsmattan som toalett.

Resonemanget är bra: Familjen har nyligen lagt om sin trädgård och deras små barn gillar att leka i den. Ibland stannar hundar som passerar, precis som de brukar, för att kissa och bajsa i gräset. Hundurin och -avföring, samt de rester som lämnas kvar när ansvarsfulla hundägare plockar upp bajset, är naturligtvis inte idealiska när barn kanske rullar runt i just det gräset.

Föräldern satte därför upp skyltar med texten ”lekplats för barn” med en symbol för hundförbud. Sedan dess säger personen att hen plockat upp ett par bajshögar, samt bevittnat en mängd hundägare som låter sina hundar sniffa på skyltarna och sedan kissa på eller i närheten av dem. Föräldern har känt sig tvingad till att be de som upprepade gånger brutit mot skylten att ta sina hundar någon annanstans.

Reaktionerna är diverse versioner av ”okej”, med några som är uppenbart besvärade av begäran. Vad jag inte förstår är vissa personers likgiltighet. De försöker inte ens dra tillbaka hundarna till trottoaren och stannar ofta för att ge dem ännu mer tid.

Så ska du förbjuda främmande hundar att bajsa på din gård?

Beklagar, men om du vill att vi ska döma slutgiltigt till förälderns eller hundägarens fördel, så kommer det inte att ske. Det finns utrymme för förståelse på båda sidor här.

För hundägare som kanske ser liknande skyltar med förbud mot hundar i sina kvarter: Om du kan göra det på ett säkert sätt, gå med din hund på motsatt sida av gatan där den kan bajsa och kissa i lugn och ro. Om din hund sätter sig på huk på en förbjuden gård, be om ursäkt om du kan och gör ditt bästa för att få bort allt bajs du kan från marken. Äckligt? Visst, men du bröt mot de regler som den fastighetsägaren kräver.

Låt oss även försöka ge fastighetsägarna en chans genom att inte anta att de är på ett korståg mot hundar. Skyltarna är förhoppningsvis välmenande uppmaningar – inte anklagelser om felaktigt beteende. Det sista vi behöver är hämndbajs.

Husägare som sätter upp skyltarna bör veta att när hundar måste, så måste de. Det är otrevligt (för att inte tala om oförskämt) att dra i kopplet när de försöker göra sina behov. Hur skulle du känna dig om någon ryckte i din handled när du är på väg att släppa loss på toaletten? Förmodligen inte bra!

Lösningen

Skapa en fysisk barriär som gör det svårare för hundar att komma in på gården. Ett staket kan verka självklart, men kan vara dyrt. Kanske en rad med buskar eller växter längs trottoaren? Till och med en serie korta pålar med snöre mellan dem kan räcka för att avskräcka en toalettsökare.

Oavsett vad som händer är det viktigt att vi alla tar hänsyn, oavsett om det är en begäran från en husägare eller en hunds akuta behov av toalettpaus.