Varför har hundar morrhår? Inte bara för att det är snyggt!

Morrhår är både klädsamma och mycket användbara för våra bästa vänner.

Morrhår. De gör så att hundens pussar alltid är våta när den har druckit, och de är väldigt roliga för din katt att slå på när hundens ansikte kommer för nära. De växer tätt på nosen, lite glesare på kinderna och kan ibland också bilda stora ögonbryn. Morrhår kan verka vara ett meningslöst inslag i hundens ansikte, ungefär som människans fräknar eller det där slumpmässiga svarta hårstråt som hela tiden dyker upp på din haka (syns alltid bäst i bilens backspegel).

Men morrhår är inte bara en lustig detalj utan syfte. De är ett utmärkande kännetecken för hundar och en viktig del av hundarnas anatomi, som gör att hundar kan navigera i världen runt omkring dem.

Vad är hundarnas morrhår till för?

De långa och ofta vita, grå eller svarta morrhåren, även kallade vibrissae, är hårstrån som står ut från hundens nos och ovanför ögonen. Hårsäckarna som håren växer ifrån är fulla av nerver som skickar sensoriska meddelanden till hundens hjärna. Dessa hårsäckar är otroligt känsliga och reagerar till och med på förändringar i luftströmmar.

3 skäl till varför hundar behöver morrhår

Hundar skulle inte vara hundar utan sina söta och håriga ansikten. Men morrhåren har också viktiga funktioner och bidrar till att hålla våra hundar säkra och aktiva. Vi ser på tre anledningar till varför hundar verkligen behöver sina morrhår:

Morrhår hjälper hundar att se

Det verkar som om våra hundar lägger märke till allting, inklusive kycklingbiten som någon tappade eller vinglaset som din partner lämnade (uppenbarligen utan att tänka efter) på det lättåtkomliga sidobordet. Men hundar ser faktiskt inte allt… inte med sina ögon i alla fall. Med hjälp av morrhåren kan hundar uppfatta sin omgivning på ett mer nyanserat sätt än vad de kan med enbart synen.

Har du någonsin kastat en godisbit som landat precis framför hundens ansikte men som den på något sätt ändå inte kan hitta? Det ser löjligt ut när den letar efter den godbit som så uppenbart (för dig) finns där mitt framför nosen. Hundar är generellt sett ganska långsynta jämfört med människor, eftersom hundar oftast har långa nosar och brett mellan ögonen (med undantag för brakycefala raser som mopsar). Dessa egenskaper gör det svårt för din hundkompis att fokusera på saker som är direkt framför dem – eller som gömmer sig mitt framför nosen på dem.

Har din normalt lata hund någon gång överraskat dig med att hoppa över soffbordet som en olympisk häcklöpare för att jaga katten? Hundens ögon har utvecklats för att upptäcka snabba rörelser hos saker, som bytesdjur, och deras morrhår hjälper dem att tolka storlek, form, vibrationer och hastighet hos rörliga föremål. När hunden rör sig sätts luften i rörelse och studsar tillbaka från de olika ytorna som hunden närmar sig. Detta gör att morrhåren böjer sig lite grann, vilket skapar en neural respons som talar om för din hund hur den ska röra sig för att inte springa in i något, som till exempel soffbordet, vilket får den att framstå som ett skrämmande rovdjur för din intet ont anande kattunge.

Morrhåren hjälper hundar att visa sina känslor

Otroligt nog hjälper morrhåren också hunden att uttrycka sina känslor, särskilt vid kommunikation mellan hundar! När en hund känner sig orolig eller hotad signalerar deras morrhår instinktivt och pekar i en böjd, nedåtriktad riktning. Detta sker vanligtvis tillsammans med annat mycket tydligt kroppsspråk, som att hunden visar tänderna, morrar och stirrar intensivt. Detta visar att hunden inte är glad och förbereder sig på att försvara sig. Om du tittar på hela hundens kropp, inklusive ansikte och morrhår, kan du avgöra när den känner sig obekväm och när du kanske behöver ingripa och avvärja en sammandrabbning.

Morrhår hjälper hundar att jaga

Storleken och antalet morrhår i en hunds ansikte kan variera mellan olika raser. Detta är tydligast hos hundar som föds upp för jakt. Hundraser som den mycket stora och snabba irländska varghunden har till exempel enorma, långa, täta och grova morrhår som matchar hundens kroppsstorlek.

Den irländska varghunden föddes ursprungligen upp för att jaga stora snabba bytesdjur som älg. Under en snabb jakt genom en tät skog eller övervuxna fält hjälper morrhåren varghunden att navigera rätt, röra sig smidigt och undvika träd. I dag är det mycket ovanligt att irländska varghundar används för jakt, men deras morrhår spelar fortfarande en viktig roll och hjälper den stora hunden att ta sig fram säkert (så länge svansen inte rör sig) i vardagsrummet och röra sig graciöst på promenader.

Det är av alla dessa fantastiska skäl som en hundägare aldrig bör klippa eller trimma sin hunds morrhår. Det skulle få din hund att känna sig mindre bekväm i sin omgivning och försvåra kommunikationen med andra hundar. Så låt din hunds morrhår växa fritt och förse dig med en handduk till nästa gång din hund kommer direkt från vattenskålen och vill ge dig en puss.