6 enkla tips för att träna din hund med positiv förstärkning

Positiv förstärkning är det bästa sättet att lära hundar nya beteenden eller ändra gamla vanor. Här får du veta vad som gör denna hundträningsmetod så bra och hur du kan komma igång.

Du har bestämt dig för att det är dags att lära din hund några nya färdigheter och du vill att den ska lära sig dem så fort som möjligt. Lyckligtvis har alla djur i alla åldrar förmågan att lära sig nya saker och att ändra sitt beteende.

Hundar lär sig på samma sätt som människor. De bedömer om deras interaktioner med omgivningen får positiva eller negativa konsekvenser. Sedan anpassar de sitt beteende för att få mer av det goda och mindre av det dåliga. Träning med positiv förstärkning är det bästa sättet att forma din hunds framtida beteende och stärka bandet mellan dig och din hund.

Vad är positiv förstärkning?

Positiv förstärkningsträning är ett enkelt sätt att lära din hund vad den ska göra i olika situationer. Hur fungerar det? Lär din hund önskvärda beteenden genom att introducera ett positivt stimulus efter att hunden har utfört beteendet (som att ge hunden en godisbit om den motiveras av det eller att klappa och berömma den). Med den här metoden förstärker du det beteende som du vill se mer av (t.ex. sitta) och din hund kommer med större sannolikhet att bete sig på det sätt som du vill i framtiden.

Vad är skillnaden mellan positiv och negativ förstärkning?

När man talar om positiv förstärkning betyder negativ förstärkning inte vad du kanske tror. Inom ramen för lärande är positivt och negativt inte motsatser. Det är viktigt att komma ihåg att vi inte talar om känslor eller vad vi tycker är bra eller dåligt. Inom inlärningsteorin avser positiv att lägga till något och negativ att ta bort något. Förstärkning, oavsett om den är positiv eller negativ, innebär att du förstärker något så att det händer igen.

Positiv förstärkning innebär att du ger hunden något som den verkligen tycker om, till exempel en bit kyckling, efter att den har uppvisat ett beteende (till exempel att sitta när du ber den att sitta). Om beteendet upprepas eller ökar i frekvens har det förstärkts positivt.

Negativ förstärkning innebär att du tar bort något för att öka ett beteende eller få beteendet att upprepas. Ett exempel på detta är när du försöker lära din hund att sitta: du trycker på hundens rygg för att få den att sitta, och när den sätter sig ner tar du bort det obehagliga trycket. Genom att ta bort trycket känner sig hunden lättad över att känslan är borta och är mer benägen att sitta i framtiden (beteendet ökar) för att undvika den obehagliga stimulansen.

Det är viktigt att förstå att negativ förstärkning och bestraffning inte är samma sak. Bestraffning stoppar ett beteende, medan förstärkning ökar beteendet.

För att verkligen förstå skillnaderna mellan positiv och negativ förstärkning samt positiv och negativ bestraffning, kom ihåg:

• Positiv förstärkning: att lägga till ett önskvärt stimulus för att öka beteendets frekvens.
  • Negativ förstärkning: att ta bort ett oönskat stimulus för att öka beteendets frekvens.
  • Positiv bestraffning: att lägga till ett oönskat stimulus för att minska beteendets frekvens.
  • Negativ bestraffning: att ta bort ett önskvärt stimulus för att minska beteendets frekvens.

Vad händer när du inte använder positiv förstärkning?

Varje gång du använder positiv förstärkning är det som att lägga pengar i relationens spargris. När du straffar genom att skrika nej plockar du ut pengar.

Om du använder bestraffning (även kallad korrigering) som din primära träningsmetod kommer din spargris till slut att vara tom och din hund kommer att vara rädd. Hundar som saknar självförtroende eller är rädda är mer benägna att bete sig aggressivt.

Positiv förstärkning är den gyllene standarden för hundträning och kan lätt användas hemma. Använd de här tipsen för att göra träningen enklare och effektivare redan från början.

6 tips att tänka på när du börjar träna din hund med positiv förstärkning

Du och din hund är lagkamrater

Du behöver inte bete dig som en flockledare för att få din hunds respekt. Det är stressande för både dig och din hund om du ska detaljstyra varje steg som den tar. Betrakta er istället som lagkamrater som arbetar tillsammans mot samma mål.

Bunkra upp med massor av hundgodis

Godis är ett bra sätt att motivera de flesta hundar. Välj mjuka godsaker som du lätt kan bryta i små, ärtstora bitar. Förutom kommersiellt hundgodis fungerar även bitar av kycklingbröst, varmkorv och ost bra.

Skapa förtroende och förståelse mellan dig och din hund

Att lära din hund att navigera i människovärlden är ungefär som att uppfostra ett barn – du behöver tålamod. Ibland säger folk att ”min hund är bara olydig”, men så är det aldrig. Ta ett steg tillbaka och fråga dig själv: ”Hur kan jag hjälpa min hund att förstå vad jag försöker lära den?

Ge alltid hunden valmöjligheter

Träning med positiv förstärkning kan vara riktigt roligt för både dig och din hund. Men om din hund inte känner för det ska du inte tvinga fram det. Undvik till exempel att fysiskt tvinga din hund att sitta eller att dra den i koppel. Om din hund inte samarbetar är det ett tecken på att det inte är en bra tidpunkt för träning.

Se till att din hund tycker om träningen

Man kan se om hundar tycker om att träna upp sina färdigheter genom att läsa av deras signaler. Är din hund uppmärksam på dig? Är vovven ivrig att få godiset? Fortsätt då att träna den. Om den verkar ointresserad eller distraherad är det bättre att försöka en annan gång.

Skapa den bästa miljön för positiv förstärkningsträning

Hjälp din hund att fokusera bättre genom att eliminera distraktioner som barn eller andra husdjur som springer omkring. Se till att din hund har uträttat sina behov och att ni tränar vid rätt tidpunkt. Hunden kommer att anstränga sig mer för att få godis om den inte precis har ätit.