Vad gör du om din hund inte vill äta?

Om hunden vägrar äta kan det vara tecken på ett allvarligt hälsoproblem.

Det är förbryllande när din hund inte vill äta. Du undrar: Är den sjuk? Är den ledsen? Eller väntar den bara på något bättre? Tyvärr finns det inget entydigt svar. Listan över orsaker till att hundar tappar aptiten är nästan oändlig.

Det är okej att vänta en dag eller två för att se om din hund börjar äta igen, så länge din hund fortfarande dricker vatten och inte har andra oroande symtom som kräkningar eller diarré. Under tiden kan du läsa vidare för att få hjälp med felsökning, samt se om det finns något du kan göra hemma för att hjälpa till.

4 vanliga orsaker till att hundar inte äter

Den gillar inte sin mat

Vissa orsaker till att hundar vägrar äta är lätta att åtgärda, t.ex. att maten har blivit dålig eller att de inte gillar smaken på ett nytt foder. Det kan vara att de inte tål att äta bredvid andra hundar i hemmet. I dessa situationer kan du se till att maten är färsk, byta ut den mot ett annat märke, eller separera hundarna under matningstiden.

Den får biverkningar av en medicin

Nya mediciner kan även göra att hundar tappar aptiten. Vissa läkemedel har illamående som en biverkning. En ny receptbelagd diet kan också vara en orsak till detta. De är inte alltid de godaste. Om du tror att det är fallet för din hund bör du rådgöra med din veterinär om nästa steg. Kanske kan du byta till en annan medicin eller en annan föreskriven diet, eller så kan du använda en frestande godbit för att få din valp att äta.

Din hund är orolig eller ledsen

Hundar är också känslomässiga varelser. De kan sluta äta om de är oroliga eller upprörda. Förändringar som att flytta till ett nytt hem, att bli inlåst när du är på semester, ett dödsfall i familjen eller att barnen börjar skolan igen kan få en hund att känna sig ledsen.

Den är sjuk

Andra gånger äter hundar inte för att de är sjuka. Hundar slutar ofta att äta när de har ont. Vanliga orsaker är t.ex. tarmparasiter, att äta mat som inte passar dem, eller att äta ett främmande föremål som en leksak, ett ben eller en strumpa. Men det kan också bero på en systemisk sjukdom, till exempel cancer.

Äter din hund inte mat, men dricker fortfarande vatten?

Om din hund undviker att tugga hårda foderbitar, men dricker vatten, kan den ha smärta i munnen eller i tänderna. Men det kan också vara en rad andra saker. Törst är en kraftfull naturkraft. Även illamående hundar kan vilja dricka när de är uttorkade.

Vissa sjukdomar orsakar till och med ökad törst, t.ex. urinvägsinfektioner och endokrina sjukdomar som diabetes. Undersökning och laboratorietester, inklusive blodprov, urin- och avföringsprov, kan hjälpa veterinären att hitta orsaken till problemet.

Äter din hund gräs?

Det är en myt att hundar bara äter gräs när de känner sig sjuka. En stor andel friska hundar som får en välbalanserad kost äter gräs och endast ett mycket litet antal av dem kräks efter att ha ätit det. Många gillar smaken eller gör det av instinkt, ångest eller kanske för att de behöver mer fibrer.

Det blir dock oroväckande om din hund vägrar äta mat, men äter gräs. Det kan vara relaterat till obehag eller sjukdom i din hunds mage eller tarmar. I så fall bör du kontakta din veterinär för att ta reda på om du bör komma in för en undersökning.

Kräks din hund och vägrar äta?

Att en hund inte äter blir allvarligare om det finns ytterligare symtom som kräkningar eller diarré. Det kan tyda på ett tillstånd som förvärras och att din hund behöver läkarvård, förr snarare än senare.

Är din hund en valp?

Om en valp inte äter beror det troligen på parasiter, eller på att den fått i sig något som den inte borde ha ätit, t.ex. en sten eller ett skosnöre. Vi opererar betydligt oftare för att avlägsna främmande föremål från unga hundar än från gamla hundar.

Eftersom valpar som är yngre än sex månader inte klarar av att vara utan mat lika länge som äldre hundar, måste de tas emot tidigare. Om din valp inte har ätit på 12 timmar ska du ta den till veterinären så snart som möjligt.

Är din hund en senior?

När hundar åldras tenderar de att sakta ner och äta mindre, men de bör fortfarande äta regelbundna måltider. Det är mer sannolikt att äldre hundar slutar äta helt och hållet på grund av en pågående sjukdom som förvärrats.

Möjliga orsaker kan vara tandproblem, hjärtsjukdomar, tarmproblem eller sjukdomar som cancer. Det är viktigt att låta din gamla kompis undersökas av en veterinär för att ta reda på vad som orsakar problemet, samt hur det bäst kan behandlas.

Hur man stimulerar hundens aptit för att få den att äta mer

För att få hundar att äta är det bäst att göra maten riktigt lockande. Det innebär också att du måste dra ner på godiset så att din hund är hungrigare när det är dags att äta. Gör torrfodret mjukare och mer aromatiskt genom att tillsätta varmt vatten eller buljong. Om hunden vanligtvis äter torrfoder kan du också försöka erbjuda burkmat, eller laga den människomat som är hundens favorit och säker för hundar och ge den i små mängder.

Om du däremot inte har tagit reda på vad som är fel och korrigerat det, är du på väg mot ett misslyckande. Du bör gå till din veterinär för att ta reda på vad som verkligen pågår, samt hur du kan få din hunds aptit tillbaka till det normala.