Chug – Allt du behöver veta om hundrasen!

Chug-hundar är en korsning mellan chihuahua och mops. De tenderar att vara självsäkra, lekfulla och tillgivna husdjur. De är små hundar med stora och underhållande personligheter.

Mopsar har mjukt skrynkliga ansikten. Chihuahuas har stora uttrycksfulla ögon med fräcka uttryck. Kombinera de två och du får en livlig varelse som kallas chug, med härligt seriefigursliknande drag och en matchande lekfull personlighet.

Även om en chugs båda föräldrar är populära hundar med ursprung flera sekel tillbaka, är denna blandras relativt ny och sällsynt. Dock får dessa roliga och smarta hundar snabbt fler fans. En chug-hund behöver ingen omständig skötsel eller träningsrutin, men de behöver mycket kvalitetstid med sina familjer och gillar att ta plats.

Precis som med andra korsningar varierar personligheten ganska mycket från hund till hund, men generellt sett är en chug självsäker, lekfull och en aning kaxig.

Utseende

Medan denna mix mellan chihuahua och mops får anses vara en liten hund, tenderar chug-hundar ändå att vara större än sina pyttesmå chihuahuasläktingar. De är vanligtvis 15-30 cm långa och väger 4-9 kg.

Precis som med alla blandraser kan det dock vara en överraskning att se exakt hur chug-valpar ser ut när de växer upp. Kommer de att ha chihuahuaförälderns pigga öron och äppelformade huvud? Eller kommer hybridvalpen att se mer ut som en mops med ett stort huvud, många djupa rynkor och runda ögon som antyder hundens vänliga läggning? Fullvuxna chug-hundar kan ha en blandning av alla dessa förtjusande egenskaper.

Blandningar mellan mops och chihuahua kan ha olika pälsfärger – chug-hundar kan vara bruna, créme, fawn, svarta, blå, grå eller vita. Mönstren är också mycket varierande. Pälsarna kan bland annat vara trefärgade, tvåfärgade, sobel, brindle, svart och tanfärgade.

Huruvida denna hybridras kommer att fälla mycket hår beror helt på. Chihuahuor har två huvudsakliga pälstyper: Slät och lång päls. Den släta pälsen är glansig och kort. Hundar med denna typ har en krag av tjockt, längre hår vid halsen. Chihuahuor med längre pälsar har mjukt hår, ibland vågigt. Oavsett pälstyp fäller de här hundarna inte mycket päls. Mopsar kan dock ha en fin, slät och mjuk päls som fäller ganska mycket hår.

Temperament

Mopsar är kända för sin lekfullhet, tillgivenhet och lojalitet. Samtidigt är chihuahuor små hundar med stora personligheter och en viss självupptagenhet.

När man blandar de två raserna får man ofta hundar som är exceptionellt lekfulla, som älskar att krypa ihop med sina människor för att få ömhet, samt är otroligt lojala. Halvt mops, halvt chihuahua – en chug är en fantastisk hund.

På grund av deras förmåga att vara tillgivna är de ofta fantastiska terapihundar. Dessutom är båda föräldrarna intelligenta, vilket betyder att chug-hundar är oerhört lättränade. En sak bör man dock vara medveten om: Chug-hundar kan skälla intensivt och de drar sig inte för att meddela när de känner sig ignorerade.

Eftersom de är så små kan de lätt trampas på eller av misstag skadas under lek. Därför trivs de bäst i hem med äldre barn, som vet hur man hanterar husdjur. De föredrar också att vara den viktigaste hunden i hushållet – helst den enda hunden.

Liksom många andra hundar tycker de om att jaga, så det rekommenderas inte att ha katt med den här rasen.

Behov

Dessa små hundar kan gott bo i lägenheter och små hus. De behöver nödvändigtvis inte ha tillgång till en trädgård. Om de är understimulerade kan de dock börja visa destruktiva tendenser eller skälla överdrivet mycket.

Chug-hundar vill också känna sig som en viktig del av familjen. De tycker inte om att lämnas ensamma hemma, särskilt inte under längre perioder. Därför trivs de bäst i hem med pensionärer eller människor som arbetar hemifrån.

Chug-hundar är lekfulla djur, men de tillhör inte den mest atletiska rasen bland hundar. Deras korta och breda huvud (den tekniska termen är brakycefali) gör högintensiv träning svår.

På grund av huvudets form har de ofta svårt att andas, särskilt i varmt väder, så du måste se till att de har tillgång till platser där de kan svalka sig.

Så hur ser en idealisk dag ut i en chug-värld? Chug-hundar gillar sällskap, korta promenader och snacks (ges med måtta!). De älskar korta och intensiva energiurladdningar, så som lek eller promenader, och däremellan massor av vilotid med familjen.