Är stearinljus farliga för hundar? Tre säkerhetstips

Oavsett om det är vår, sommar, höst eller vinter är det många som anpassar sig till den aktuella årstiden genom att dekorera sina hem, byta ut sina recept och skapa rätt stämning. Utöver dukning och andra dekorationer ser många fram emot doftljus som ger en extra atmosfär i huset. Det finns dock en familjemedlem som kanske inte uppskattar den nya lukten: ditt husdjur.

Innan du tar fram dekorationerna och tänder en tändsticka ska du försäkra dig om att din älskade hund är säker. Här är vad veterinärerna vi pratade med vill att ägarna ska veta om stearinljus och hundar.

Är doftljus giftiga för hundar?

Du kanske längtar efter den söta doften av vanilj i sovrummet eller den uppfriskande doften av citron när du går igenom e-posten på kontoret. Doftljus kan dock orsaka problem eftersom många av dem innehåller eteriska oljor som kan vara skadliga för hundar. Och även om det är ganska uppenbart att ingen hund (eller människa!) bör andas in eller få i sig ett brinnande doftljus, kan det räcka med lukten av dem för att förvärra underliggande andningsproblem.

Eteriska oljor kan vara mycket farliga, beroende på hur koncentrerade de är och beroende på om de innehåller giftiga eller irriterande ämnen.

Några av de mest kända giftiga eteriska oljorna för hundar är de som innehåller mynta, vaktelbär, eukalyptus, tea tree, körsbärsbjörk, kanelolja och polejmynta, men det finns många eteriska oljor som är giftiga för husdjur och många tillverkare som producerar dem utan lämplig kvalitetskontroll. Det säkraste är att undvika att använda eteriska oljor i närheten av husdjur.

Om en hund intar, andas in eller får en giftig eterisk olja på huden kan den drabbas av skadliga (och potentiellt dödliga) tecken på sjukdom, såsom:

På grund av deras högt utvecklade luktsinne kan doftljus ha en mycket starkare inverkan på våra hundar än på oss. Om din hund beter sig konstigt eller lämnar rummet när du tänder doftljus bör du kanske inte använda dem.

3 säkerhetstips för att tända ljus i närheten av dina husdjur

Om du vill ha några ljus i hemmet, prata med din veterinär om vad de rekommenderar. Du kan ha en hund som är mindre känslig och mindre nyfiken, vilket gör det mindre troligt att den hamnar i trubbel. Dessa allmänna säkerhetstips kan ändå bidra till att hålla dem säkra.

Håll alltid ett öga på stearinljus och dina husdjur

Om ett litet barn strövar runt i ditt hem, skulle du då tända ett ljus med varmt vax på soffbordet där barnet kan nå det? Förmodligen inte. Följ samma filosofi med din hund.

Om du ska tända ljus med husdjur i hemmet är det viktigt att först försäkra dig om att det är säkert att göra det. Tända ljus ska endast placeras i brandsäkra ljusstakar och ljusen ska släckas innan de tar slut. Ljus bör aldrig tändas i ett dragigt rum eller vid ett öppet fönster där lågan kan antända närliggande föremål eller ditt husdjur.

Du bör också alltid vara fysiskt närvarande när du har ett tänt ljus för att se till att ditt husdjur inte råkar välta det. Detta kan inte bara orsaka en brand, utan lågan och det heta vaxet kan bränna eller skada ditt husdjur.

Välj enkla, oparfymerade ljus

Även om varianterna med starka dofter kanske lockar dig kan du som ansvarsfull djurägare behöva ändra dina inköpsvanor för att skydda ditt husdjur och välja oparfymerade ljus som helst är baserade på soja, bivax eller vegetabiliskt vax. Doftljus kan innehålla kemikalier som är skadliga för husdjur.

Bortsett från vissa eteriska oljor som kan orsaka flera skadliga effekter kan rök och ångor från ljus, doftljus eller inte, göra det svårare för husdjur med andningsproblem att andas normalt. Djur med astma är mycket känsliga för ångor, rök och dofter.

Byt ut brinnande ljus mot ljuskällor med lysdioder

Det enda garanterade sättet att undvika skador i samband med ljus är att inte använda dem i hemmet överhuvudtaget. Det betyder dock inte att du måste ge upp den mysiga stämning som du vill uppnå. Investera i LED-lampor som liknar ett flackande ljus. Eftersom de inte ger upphov till någon riktig låga har du också större flexibilitet när det gäller var du kan placera dem utan att behöva oroa dig. Och eftersom de producerar en konstgjord låga undviker du också risken för skadliga ångor från en brinnande låga eller eventuella eteriska oljor som kan vara giftiga för ditt husdjur.

Vad kan du göra om din hund har ätit ett stearinljus?

Först och främst: se till att ljuset tas bort från hunden och hålls utom räckhåll. Men om det är för sent ska du, liksom med allt som kan vara farligt, ringa din veterinär och/eller akutmottagning omedelbart. Det är viktigt att känna till ingredienserna samt vilken mängd som har intagits. Om en hund får i sig vaxet från ett stearinljus behöver det inte, beroende på mängden, vara så farligt eftersom vaxet tenderar att värmas och mjukas upp i kroppen. Om hunden inte har fått i sig så mycket kan det passera genom kroppen, men kan eventuellt orsaka diarré.

Men om ljuset innehåller potentiellt skadliga ingredienser, till exempel eteriska oljor, eller om din hund har ätit veken eller metallbasen på ljuset, kan din veterinär rekommendera behandling. Detta beror på att eteriska oljor kan orsaka en rad olika hälsoproblem, och en ljusveke eller metallbas kan utgöra ett främmande föremål i tarmen eller medföra blockeringar som måste avlägsnas kirurgiskt.