9 roliga och enkla trick att lära din hund (för nybörjare eller mer avancerade ägare)

Dessa nio trick kommer att imponera på dina vänner, din familj och andra hundälskare när din hund gör dem på signal.

Det är otroligt vad Fido kan lära sig med hjälp av positiv förstärkning! Våra hundkompisar är skarpsinniga elever och det finns en mängd spännande saker vi kan lära dem, saker som inte bara kommer att imponera på dina vänner, utan också ge din hund nyttiga färdigheter för livet. Oavsett om din hund behöver lite hjälp med att gå i koppel, eller om ni bara vill spela frisbee tillsammans, är positiv förstärkning nyckeln till att njuta av inlärningsprocessen.

Med den här snabbguiden hjälper vi dig att lära din hund nio användbara trick, signaler och färdigheter som stärker ert band till varandra.

9 coola hundtricks som din hund kan lära sig på signal

Hämta

Apport är fantastiskt att leka med våra hundkamrater. De får motion och tillsammans känner ni er som ett segrande lag efter varje lyckat kast och upphämtning. Alla hundar föds inte med förmågan att hämta en leksak. Den är dock lätt att lära ut, om du använder riktigt bra godis och förstärker din hund varje gång den hämtar en leksak och återför den till dig.

Gå fot

Hundar behöver dagliga promenader för att ha ett friskt sinne och en frisk kropp. Större delen av promenaden ska ge hunden möjlighet att sniffa, sniffa och sniffa lite till. Men när du snabbt måste gå över en trafikled, eller ta dig fram på en smal väg, är det viktigt att lära hunden hålla rätt position. Att lära en hund att gå fot i kopplet kräver lite övning, men när du använder ett effektivt handmål och massor av supergoda godisar kan din hund på nolltid lära sig att under kortare sträckor gå i snygg position.

Kom

Av alla viktiga färdigheter som en hund måste kunna är kanske det viktigaste att komma när man ropar på den. Om ni planerar att umgås utan koppel, eller om hunden råkar ta sig ut genom ytterdörren, är det viktigt att kunna återkalla med en signal som ”kom” för att leva tryggt med våra hundar. Om du kombinerar att komma vid återkallning med att äta godis till en rolig lek, kan alla hundar lära sig att komma när de ropas på signal.

Släpp

Att leka med hunden är en av våra favoritsysslor, men när hunden inte alltid leker rättvist kan det roliga ta slut snabbt (åtminstone för dig). Om din hund tycker att det är roligt att ta den nya pipleksaken och springa iväg, eller om den inte vill ge upp de stulna smyckena under sängen, är det viktigt att ha en ”släpp”-signal för att kunna leva lyckligt i alla dagar. Att framgångsrikt lära ut denna färdighet hänger på att inte förväxla den med en ”lämna det”-signal, samt att alltid vara redo att byta ut mot något ännu bättre, till exempel en godbit eller en rättvis dragkamp.

Ligg

En av de enklaste färdigheterna att lära en hund är förmodligen att lägga sig ner på signal. Alla hundar, även de mest aktiva, behöver nämligen vila någon gång under dagen. Beteendet är naturligt för dem. En ”ner”-signal är inte bara lätt att lära sig, utan kan även fungera som grund för många andra fantastiska trick och färdigheter. När du använder mat som lockbete för att påbörja inlärningsprocessen, och snabbt avlägsnar det när hunden förstår målet, kan du lära din hund att lägga sig ner när du ber om det.

Stanna

Att lära din hund att stanna på plats är värdefullt, särskilt som ett sätt att ge din unga hund tålamod eller förhindra att den hoppar ut ur bilen innan du är redo. Du kan också använda en ”stanna”-signal för att bygga upp andra mer komplexa beteenden, som att gå till sängs. Inom fem steg kan din hund lära sig ”stanna”, först genom att förstärka hundens uppmärksamhet när den stannar i samma position, och sedan genom att flytta dig från hunden när den förblir uppmärksam.

Rulla

Det finns kanske inget sötare än att se en hund visa sin håriga mage när den lyder en ”rulla”-signal. Denna signal är dock även ett mycket praktiskt sätt för dig att kontrollera om din hund har problem med magen, som t.ex. tovor eller fästingar. När du använder ett gott lockbete och en markör kan du leda din hund på rygg och sedan till sidan med några få korta upprepningar.

Tass

Den här signalen kanske inte verkar vara mycket mer än ett sött hundtrick, men att lära din hund att skaka hand kan bli en grundläggande signal för att lyckas med kloklippning, fot- och benvård och andra trick som ”vinka” eller ”high five”. För att börja bör din hund utan problem kunna lyfta upp en tass från sittande position. Sedan är det bara att fånga upp hundens naturliga beteende med klick (en markör) och godis.

Sitt

Oavsett om du har en ny valp eller precis har adopterat en äldre hund, är en av de första sakerna du lär dem att sitta på signal. Det kan nästan vara problemfritt att göra om du använder en godbit för att locka hunden till positionen och sedan är snabb med att markera och berömma.

Oavsett vilka nya saker du vill lära din hund, kom ihåg att göra deras fantastiska ansträngningar lönsamma genom att skapa massor av möjligheter till positiv förstärkning! Din hund kommer att verka vara den smartaste i kvarteret på nolltid.